’s Werelds eerste full range Schumann generator!
Met trots presenteert Kemp Elektroniks een wereldwijd uniek apparaat: de eerste Schumann generator die het complete natuurlijke Schumann spectrum opwekt. De effecten op de beleving van beeld en geluid zijn eveneens uniek en niet te missen!
Schumann resonantie is een natuurlijk fenomeen dat voor het eerst grondig is beschreven door de Duitse natuurkundige Wilfried Otto Schumann in 1952. Hij ontdekte dat de atmosfeer van de aarde fungeert als trilholte voor elektromagnetische golven van zeer lage frequentie en intensiteit. Deze ontstaan als gevolg van elektrische ontladingen in de atmosfeer (de bliksem). De “grondtoon” van dit fenomeen is 7,8 Hz. Er zijn ook zwakkere “boventonen” met frequenties van 14, 22, 26, 33 en 39 Hz.
De frequentie en de intensiteit van de elektromagnetische straling van een mobiele telefoon is miljoenen malen hoger dan die van de Schumann resonantie. Dit betekent dat het Schumann fenomeen volkomen onschadelijk is voor de mens. Sterker: de hersenen van de mens wekken ook elektromagnetische golven op met frequenties die voor een groot deel samenvallen met die van het Schumann spectrum! Daarom zijn deskundige ervan overtuigd dat de van nature aanwezige Schumann golven uiterst van belang zijn voor het goed functioneren van de mens.
Hierop berust het positieve effect van onze Schumann Resonance Plug op de perceptie en waardering van beeld en geluid. Deze SR-Plug is een oscillator die de Schumann grondfrequentie van 7,8 Hz in zeer lage intensiteit uitstraalt via een draadantenne. Er is zogezegd sprake van een binnenshuis steuntje in de rug van een natuurlijk al aanwezig fenomeen. Vele recensenten en ontelbare muziekliefhebbers wereldwijd hebben zich lovend uitgelaten over de SR-Plug. Duizenden zijn ervan verkocht. De Schumann Composer is de logische uitbreiding naar het complete Schumann spectrum! Bovendien is de voeding sterk verbeterd. Bij de Schumann Composer is de intensiteit per frequentie regelbaar. De naam werd niet voor niets zo gekozen: door aan de knoppen te draaien, kunt u uw eigen “Schumann symfonie” componeren! Met alle knoppen in de middenstand is de verhouding tussen de frequenties zoals deze in de natuur voorkomt.
Recensies:
Kemp Elektroniks SCHUMANN COMPOSER 6-Way Review by Matej Isak @ monoandstereo.com
“In een nauwkeurig uitgebalanceerd systeem worden de effecten van een dergelijk apparaat duidelijk zichtbaar, wat duidt op de betekenisvolle bijdrage ervan aan de algehele geluidservaring. In tegenstelling tot veel high-end accessoires werkt de Kemp Elektroniks Schumann Composer 6-Way vanuit de kern van de muziek. Hij is niet-afleidend, niet-invasief en van nature kalmerend – niet door het geluid te verzachten, maar door de zintuiglijke betrokkenheid te verfijnen op een veel interactievere en meeslependere manier dan verwacht. Als je hem eenmaal hebt ervaren, is het moeilijk om weer zonder te luisteren.”
“Gezien de kosten van sommige high-end componenten vandaag de dag, onderscheidt de Kemp Elektroniks Schumann Composer 6-Way zich als een betaalbare manier om de muzikale immersie te verbeteren. Om deze reden ben ik verheugd hem de Mono & Stereo 2025 High Recommendation Award te mogen toekennen.“

Kemp Elektroniks Schumann Composer “Waanzinnig intrigerend” door Werner Ero @ Music Emotion & FWD.nl:
“Nee, er komt geen compleet octaaf in het laag bij, de weergave is niet ineens 2x beter en ook de vleermuizen duiken met hun ultrasone gehoor niet ineens dood in de tuin neer. Wat het wel doet is een opvallend gevoel van bevrediging en ontspannen ‘out of the box’ gevoel. Daarbij komen al in de basisstand van de composer de klankkleuren wat meer verzadigd over en ontstaat er hetzelfde soort ietwat diffuse weergave zoals je dat ook live in een concertzaal of ander onversterkt live optreden ervaart. Suggestie? Absoluut niet, want zodra ik de schakelaar weer uitzet is deze ervaring ook weer direct verdwenen en klinkt het weer exact als daarvoor.”
“Dat de Schumann grondfrequentie van 7,8 Hz en daaropvolgende van 14 Hz voor meer rust, een grotere ruimtelijke perceptie en doorzicht in de weergave zorgen wist ik al. Maar dat ik draaiend aan bijvoorbeeld de 21 Hz knop de centraal geplaatste solo instrumenten of stemmen verder naar voren of naar achteren zou kunnen plaatsen en daarbij de dieptewerking kan beïnvloeden had ik nooit verwacht.”
Recensent en tweak expert John van Polen laat ons het volgende weten.
“Toen ik na een stroomstoring de componenten van mijn grote stereosysteem weer inschakelde, bemerkte ik dat het geluid was veranderd. Ik stoorde mij aan een zekere ruwheid in de weergave. Dat was de volgende dag nog zo. Pas toen zag ik dat ik was vergeten mijn Schumann Composer weer in te schakelen … . Ik ervaar het effect van de Schumann Composer als een stukje extra verfijning ten aanzien van alle aspecten van het geluid, van timbre tot ruimtelijkheid. Ik ken geen andere accessoire die op het eerste gezicht zo subtiel en tegelijkertijd toch zo veelomvattend en ingrijpend werkt. Vermoedelijk zijn deze effecten niet op een andere manier te bereiken. Het draaien aan de knoppen geeft allerlei subtiele veranderingen. Een solist kan bijvoorbeeld wat meer naar voren geplaatst worden. Blijf echter niet te lang aan die knoppen draaien, maar geniet vooral van beter beeld en geluid!”
Klantenreacties:
“Ik ben erg tevreden met de SC, ik zou niet meer zonder willen.” Review by Hans uit Zeeland
“Ik voel niet de behoefte om terughoudend te zijn in mijn oordeel: met de de Schumann Composer (=SC) heeft Kemp een fantastisch apparaat ontwikkeld dat het geluid van mijn audio-set naar ongekende hoogtes heeft opgestuwd. De SC heeft het geluid zodanig ten goede veranderd dat het lijkt of er een buitengewoon sfeervolle dimensie aan toegevoegd is. Vanwege de extra gelaagdheid staan stemmen en instrumenten meer dan ooit soeverein in de ruimte geprojecteerd, ze creëren elk afzonderlijk een beeldvullende, driedimensionale klankwereld waarin klankechtheid centraal staat. De ruimtes tussen de instrumenten zijn ongekend groot maar de samenhang wordt op geen enkel aspect geweld aangedaan. Integendeel, die ruimtes zitten boordevol muzikale informatie en staan garant voor veel harmonie met warmere timbres, meer dynamiek met een stevige fysieke impact op de luisteraar en een oneindig diepe soundstage, die ook in de breedte de kamerdimensies doen verdwijnen. Kortom, een holografisch geluidsbeeld zonder weerga, een zwaar verslavend kosmisch universum dat ver uitstijgt boven alles wat ik in mijn leven heb gehoord.”
“Nu had ik al tot volle tevredenheid drie SR-pluggen van Kemp in mijn set “hangen”. Zijn die met de komst van de SC overbodig geworden? Na het inspelen van de SC heb ik het even zonder de SR-pluggen geprobeerd, maar ik miste ze onmiddellijk. Lekker laten zitten dus. Kennelijk zijn er geen “diminishing returns”. Over inspelen gesproken: het positieve effect van de SC is direct waarneembaar, maar in mijn set kwam hij pas na ca. twee weken tot volle bloei. En vergeet niet een mooie stroomkabel aan de SC te hangen en er degelijke voetjes onder te plaatsen, bij voorkeur van het niveau dat ook voor de streamer, losse DAC of cd-loopwerk is ingezet.”
“Het moge duidelijk zijn dat de SC geen tweak is met een marginale impact op het geluid. Het is veeleer een volwaardige audio-component die in mijn set een verbetering brengt die vergelijkbaar is met een nieuwe voortrap of streamer die zes à zeven keer zo duur is als de SC. Vanuit dat perspectief is de SC een alleszins verantwoorde investering voor de serieuze, genotzuchtige muziekliefhebber met een hoogwaardige set die op zoek is naar een flinke sprong voorwaarts in de geluidsweergave.”
(Geplaatst op 19-07-2023)
wonderbaarlijke toverdoos Review by Robert uit Abcoude
“Prijzig, maar wel zijn geld waard en heeft eigenlijk wel een goede prijs- kwaliteit verhouding. Ik mis een helder uitleg over de werking, ondanks dat het effect absoluut niet te missen is. Ik heb alle instellingen (nog) op bias staan en ben nu al happy. Een goede power cord tilt het resultaat naar een aanzienlijk hoger niveau (winst +50%).”
(Geplaatst op 22-10-2022)
een waardevolle toevoeging Review by Marinus
“In de eerste plaats is het een heel andere manier van testen van een component in een geluidsinstallatie dan je gewend bent. Dus het is niet aanzetten, luisteren, en dan weer uitzetten en luisteren, maar je moet tijd nemen om te ervaren wat er gebeurt met dit apparaat aan en naar een tijd uit zetten en ervaren. Ik gebruik bewust het woord ervaren omdat de beleving hier een belangrijke rol speelt.”
Wat verbetert er in de ervaring en beleving van het luisteren naar de muziek:
• Vergroting van de 3 dimensionaliteit en meer ruimte tussen de instrumenten en stemmen. Vooral bij groot orkestwerk heel duidelijk waarneembaar
• Meer detaillering
• Meer rust
• Strakker laag
“Conclusie is dat het een waardevolle toevoeging is die de algemene muziek beleving dus de muzikaliteit van de installatie verbeterd. Zelfs in de high end installatie die ik heb staan.”
(Geplaatst op 10-02-2022)
absolute aanrader voor elke muziekliefhebber Review by Peter
“Al eerder had ik 3 stuks acoustic revive 777 maar nu, met de komst van de schumann composer hadden deze geen toegevoegde waarde meer (eigenlijk is het nu alleen maar een verslechtering). Wat een fantastisch veelzijdig apparaat, een aanrader voor elke serieuze muziekliefhebber.
Ps mijn oled tv geeft ook een niet te missen beter beeld (dus mijn vrouw is ook blij).”
(Geplaatst op 08-08-2020)
Audio Club Velsen: Verslag test Schumann Composer 16 maart 2022 door Frans Kregting
Inleiding: Bij deze test ga ik voornamelijk in op de effecten die de Schumann Composer heeft op hoe wij de muziek waarnemen. De Schumann Composer werkt met 6 verschillende elektromagnetische resonanties: 7,83 Hz, 14 Hz, 22 Hz, 26 Hz, 33 Hz en 39 Hz. Dit zijn extreem lage frequenties die wereldwijd sinds het ontstaan van het leven op de aarde al voorkomen.
Deze resonanties kunnen doormiddel van draaiknoppen met 6 dB versterkt of verzwakt worden t.o.v. de nulstand. Het zendt “radiogolven” uit die geen effect hebben op het fysieke geluid in de ruimte waar we luisteren. De Schumann Composer wordt alleen met een netsnoer aangesloten en wordt dus niet verbonden met de audio set.
Ik heb verschillende testen uitgevoerd, o.a. bij mij thuis, bij mijn zoon Ralph en tijdens de clubavond bij Audio Club Velsen. Bij de test bij ACV heb ik de leden gevraagd welk effect zij hoorden. Meestal hoorde men wel de zelfde effecten. Niet iedereen hoorde duidelijk de verschillen.
Bij deze tests ben ik, tijdens het luisteren van muziek, gestart met de Schumann Composer uit. Daarna de Schumann Composer aangezet, met alle knoppen in de nulstand. Vervolgens, tijdens het luisteren naar muziek, per resonantie geluisterd wat het effect is als je de knop van uit de nulstand naar -6 dB draait, daarna naar +6 dB en dan weer naar de nulstand.
Bij het aanzetten van de Schumann Composer, met alle knoppen in de nulstand, hoor je direct dat het geluid voller en warmer klinkt met een krachtiger laag.
1e knop (7,83 Hz)
Bij -6 dB, het laag wordt minder krachtig
Bij +6 dB, het laag wordt krachtiger, je krijgt het gevoel dat je in een gat kijkt waar de muziek uit komt
2e knop (14 Hz)
Bij -6 dB, het geluidsbeeld wordt verticaal groter en het geluid klinkt ronder
Bij +6 dB, het geluidsbeeld wordt verticaal platter en het geluid wordt diffuser
3e knop (22 Hz)
Bij -6 dB, de afbeelding van de zangeres en de instrumenten komen meer naar voren, wordt meer up-front
Bij +6 dB, de afbeelding van de zangeres en de instrumenten gaan meer naar achteren, wordt meer lay-back
4e knop (26 Hz)
Bij -6 dB, het geluidsbeeld wordt smaller, het geluid wordt meer gefocust, een duidelijkere plaatsing, de afbeelding van de instrumenten wordt kleiner
Bij +6 dB, het geluidsbeeld wordt breder, het geluid wordt minder gefocust, een minder scherpe plaatsing, de afbeelding van de instrumenten wordt groter
5e knop (33 Hz)
Bij -6 dB, het geluid wordt warmer/ronder, meer focus
Bij +6 dB, het geluid wordt minder warm/heser, minder focus
6e knop (39 Hz)
Bij -6 dB, de afbeelding van de ruimte waar de muziek opgenomen is wordt duidelijker, ook de ruimtelijke afbeelding van de instrumenten wordt meer, het geluid wordt muzikaler.
Bij +6 dB, de afbeelding van de ruimte waar de muziek opgenomen is wordt minder duidelijk, ook de ruimtelijke afbeelding van de instrumenten wordt minder, het geluid wordt droger / minder muzikaal.
Conclusie:
Met de Schumann Composer is het mogelijk om het geluid zoals je het waarneemt op vele manieren te tunen zoals: voller geluid, hoogte van het geluidsbeeld, breedte van het geluidsbeeld, laid-back/up-front, ronder geluid, muzikaliteit, plaatsing, afbeelding van de ruimte en de instrumenten.
Deze resonanties hebben niet alleen effect op hoe wij de muziek waarnemen, maar schijnen ook positieve effecten te hebben op onze gezondheid. Daar heb ik tijdens deze test geen aandacht aan gegeven.










Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.